Simulaattoriharjoituksia eli suomalaisittain "simuja" tulee ensi viikosta eteenpäin olemaan kaksi päivässä koko seuraavan kuuden viikon ajan, ja jokainen suoritus tullaan arvioimaan. Tämän lisäksi on kaksi käytännön koetta eli suomalaisittain "tarkkaria", joilla on tavallista simua suurempi painoarvo. Ne ovat samalla virstanpylväitä, jolloin on mahdollista reputtaa koko Aapro ja tulla lähetetyksi kotiin. Jos ja kun Aapron läpäisee, alkaa jälleen uusi koulutusjakso, jonka sisältö ja kesto taas riippuu täysin siitä mihin yksikköön aiotaan sijoittaa. Sijoitusyksikkö taas riippuu eniten Aaprosta saaduista pisteistä, ja yli 70% tuloksella on melko varmaa, että sijoituspaikka on niin sanottu "main port", eli Amsterdam Schiphol tai toiseksi vilkkain Rotterdam. 70% ei kuulosta paljolta, mutta se on vaativassa Aaprossa kova lukema, joten töitä saa tehdä ihan tosissaan.
Ilmeeni, kun tajusin kuinka vaikeaa on saada Aaprosta 70%
No mikäs tuo paljon puhuttu lennonjohtosimulaattori oikein on?
Lennonjohtajan työ on käytäntöpainotteista, joten suurin osa koulutuksesta tapahtuu erilaisissa simulaattoreissa, joissa lennonjohtaja voi harjoitella todenmukaista liikenteen johtamista virtuaaliympäristössä ilman vaaraa todellisille ihmishengille tai materiaalille. Simulaattoreita on useita erilaisia, mutta niiden perusperiaate on lähes aina se, että koulutettava lennonjohtaja istuu opettajansa kanssa mahdollisimman todenmukaisessa työpisteessä ja johtaa virtuaalimaailmassa lentäviä lentokoneita kuten oikeassa elämässä. Esimerkiksi lähilennonjohtaja saattaa harjoitella tornisimulaattorissa, joka on yleensä suljettu huone, jonka seinille heijastetaan videotykeillä kuvaa virtuaalisesta "ulkomaailmasta". Harjoituksen liikennettä eli virtuaalikoneita "lentävät" niin sanotut pseudopilotit, jotka istuvat eri huoneessa, kommunikoivat lennonjohtajan kanssa käyttäen tosielämän fraseologiaa ja ohjaavat koneita tietokoneella tämän ohjeiden mukaisesti.
Basic Sim työpiste
Aapron lennonjohtoliuskoja. Tyhjiin laatikoihin tehdään merkintöjä lennon edetessä. Siniset ovat lähteviä ja keltaiset saapuvia lentoja. Kuvan sininen liuska on Finnairin lento Helsinkiin!
Johtaminen on työlästä ja vaatii monen asian yhtäaikaista hallitsemista. Samanaikaisesti on kirjoitettava liuskaan, puhuttava radioon, havainnollistettava liikennetilannetta ja suunniteltava toimenpiteitä useita minuutteja tulevaisuuteen. Lisäksi prikulleen oikean fraseologian ja liuskamerkintöjen käyttäminen vie vielä tässä vaiheessa leijonanosan kapasiteetista, sillä ne ovat Aaprossa monella tapaa erilaisia kuin mihin Suomessa olen oppinut. Kaiken lisäksi monet säännöt ja toimintatavat poikkeavat täysin oikean elämän lennonjohtamisesta.
Basic Sim on siis haastava, mutta sehän sen koko idea onkin. Aapro on virallisesti edelleen valintakoe, ja merkittävä sellainen, joten voi varmaankin sanoa, että edessä ovat työurani kannalta toistaiseksi tärkeimmät kaksi kuukautta.
- M
Tsemii!!
VastaaPoista