tiistai 23. helmikuuta 2016

The Sims

Aaproa on nyt reilu viikko takana, ja koulutus on nyt siirtynyt enimmäkseen simulaattoriin. Tähän on totuttava, sillä lähestulkoon koko Aapro tullaan viettämään simulaattorissa, ja uuden asian oppiminen tapahtuu pääosin käytännön harjoitusten kautta. Tämä viikko on vielä lennonjohtoliuskojen täyttämisen, toimintamallien ja fraseologian harjoittelua, ja vaikka suorituksista saa joka kerta palautteen, ei niitä vielä pisteytetä. Ensi viikolla alkaa Aapron kuusiviikkoinen toinen osio, jolloin alamme soveltamaan kaikkia sääntöjä käytäntöön, ja viimeisten kolmen viikon aikana onkin sitten niin sanotusti tosi kyseessä, eli jokainen suoritus arvioidaan ja pisteytetään. Näiden arvioiden perusteella lopulta päätetään mihin yksikköön kukin meistä sijoitetaan, vai sijoitetaanko ylipäätään mihinkään.

Simulaattoriharjoituksia eli suomalaisittain "simuja" tulee ensi viikosta eteenpäin olemaan kaksi päivässä koko seuraavan kuuden viikon ajan, ja jokainen suoritus tullaan arvioimaan. Tämän lisäksi on kaksi käytännön koetta eli suomalaisittain "tarkkaria", joilla on tavallista simua suurempi painoarvo. Ne ovat samalla virstanpylväitä, jolloin on mahdollista reputtaa koko Aapro ja tulla lähetetyksi kotiin. Jos ja kun Aapron läpäisee, alkaa jälleen uusi koulutusjakso, jonka sisältö ja kesto taas riippuu täysin siitä mihin yksikköön aiotaan sijoittaa. Sijoitusyksikkö taas riippuu eniten Aaprosta saaduista pisteistä, ja yli 70% tuloksella on melko varmaa, että sijoituspaikka on niin sanottu "main port", eli Amsterdam Schiphol tai toiseksi vilkkain Rotterdam. 70% ei kuulosta paljolta, mutta se on vaativassa Aaprossa kova lukema, joten töitä saa tehdä ihan tosissaan.

Ilmeeni, kun tajusin kuinka vaikeaa on saada Aaprosta 70%

No mikäs tuo paljon puhuttu lennonjohtosimulaattori oikein on?

Lennonjohtajan työ on käytäntöpainotteista, joten suurin osa koulutuksesta tapahtuu erilaisissa simulaattoreissa, joissa lennonjohtaja voi harjoitella todenmukaista liikenteen johtamista virtuaaliympäristössä ilman vaaraa todellisille ihmishengille tai materiaalille. Simulaattoreita on useita erilaisia, mutta niiden perusperiaate on lähes aina se, että koulutettava lennonjohtaja istuu opettajansa kanssa mahdollisimman todenmukaisessa työpisteessä ja johtaa virtuaalimaailmassa lentäviä lentokoneita kuten oikeassa elämässä. Esimerkiksi lähilennonjohtaja saattaa harjoitella tornisimulaattorissa, joka on yleensä suljettu huone, jonka seinille heijastetaan videotykeillä kuvaa virtuaalisesta "ulkomaailmasta". Harjoituksen liikennettä eli virtuaalikoneita "lentävät" niin sanotut pseudopilotit, jotka istuvat eri huoneessa, kommunikoivat lennonjohtajan kanssa käyttäen tosielämän fraseologiaa ja ohjaavat koneita tietokoneella tämän ohjeiden mukaisesti.

Aaprossa käytettävä Basic Sim on nimensä veroisesti melkoinen karvalakkimalli. Työpisteessä ei ole mitään hienouksia, ei tutkanäyttöä, eikä "ikkunoita". Ainoastaan säätietopaneeli, kello, ilmatilakartta, kynä ja liuskapöytä, sekä kommunikointia varten radio, jolla puhutaan lentäjille, ja puhelin, jolla lentojen tietoja koordinoidaan kuvitteellisen aluelennonjohdon kanssa. Liuskapöydän avulla ylläpidetään tilannekuvaa lentäjien paikkailmoitusten mukaan ja huolehditaan koneiden välisistä porrastuksista.

 Basic Sim työpiste

 Aapron lennonjohtoliuskoja. Tyhjiin laatikoihin tehdään merkintöjä lennon edetessä. Siniset ovat lähteviä ja keltaiset saapuvia lentoja. Kuvan sininen liuska on Finnairin lento Helsinkiin!

Jokaista lentokonetta varten on pöydässä yksi liuska, jossa on tiivistettynä siihen liittyvät tiedot, ja liuskaa liikutetaan pöydällä paikasta toiseen sen mukaan, missä se milloinkin menee ja miten sen sijainti on suhteessa muihin koneisiin. Muutamia karkeita periaatteita ovat esimerkiksi, että lähtevät lennot kulkevat pöydällä oikealta vasemmalle ja saapuvat vasemmalta oikealle, ja korkeammalla lentävien koneiden liuskat ovat pöydällä ylempänä kuin matalempana lentävien. Kaikki lentäjälle annetut ohjeet kuten myös tämän ilmoittamat paikka- ja korkeustiedot merkataan liuskaan, jotta niitä ei tarvitse muistaa ulkoa ja jotta liikennetilanne pysyy ajan tasalla.

Johtaminen on työlästä ja vaatii monen asian yhtäaikaista hallitsemista. Samanaikaisesti on kirjoitettava liuskaan, puhuttava radioon, havainnollistettava liikennetilannetta ja suunniteltava toimenpiteitä useita minuutteja tulevaisuuteen. Lisäksi prikulleen oikean fraseologian ja liuskamerkintöjen käyttäminen vie vielä tässä vaiheessa leijonanosan kapasiteetista, sillä ne ovat Aaprossa monella tapaa erilaisia kuin mihin Suomessa olen oppinut. Kaiken lisäksi monet säännöt ja toimintatavat poikkeavat täysin oikean elämän lennonjohtamisesta.

Basic Sim on siis haastava, mutta sehän sen koko idea onkin. Aapro on virallisesti edelleen valintakoe, ja merkittävä sellainen, joten voi varmaankin sanoa, että edessä ovat työurani kannalta toistaiseksi tärkeimmät kaksi kuukautta.

- M

1 kommentti: