sunnuntai 14. helmikuuta 2016

Mitä on lennonjohto?

Huomenna olisikin sitten edessä ensimmäinen työpäiväni täällä. Tunnelma on odottava. Suoraan liikennettä johtamaan minua ei kuitenkaan missään nimessä laiteta, vaan edessä on monta kuukautta koulutusta, testausta ja perehdytystä sekä luokassa että simulaattorissa. Keski-Euroopan ilmatilaa voi siis vielä toistaiseksi pitää melko turvallisena!

Tässä välissä ajattelin kuitenkin hieman avata, mitä tarkalleen ottaen lennonjohtaminen on. Yritän selittää yksinkertaisesti, mutta varoitan, että se ei ole koskaan ollut mikään suurin vahvuuteni!

Lennonjohtaminen on osa ns. lennonvarmistuspalvelua, mikä yksinkertaistettuna tarkoittaa palvelua, jonka avulla lentäjälle mahdollistetaan lentäminen paikasta A paikkaan B. Maapallo on jaettu kahteen ilmatilakategoriaan: valvomattomaan ja valvottuun. Valvottu ilmatila on lennonjohtajien vastuualuetta, ja kullekin yksittäiselle lennonjohtajalle on tarkasti määrätty oma osansa valvotusta ilmatilasta, jonka sisällä kulkevat lentokoneet ovat hänen vastuullaan. Lennonjohtajat ovat yhteydessä lentäjiin VHF-radiolla, ja heidän tehtävänään on huolehtia mm., että koneet pysyvät turvallisten etäisyyksien päässä toisistaan ja että hätätilanteessa olevaa lentoa varten hälytetään pelastuspalvelu. Valvomattomassa ilmatilassa taas jokainen lentäjä saa lentää miten tykkää ilman valvontaa ja mahdollista pelastuspalvelua. Kaikki kaupalliset reittilennot, joilla kuljetetaan matkustajia lentävät lähes aina valvotussa ilmatilassa lennonjohtajan valvonnassa.

Lennonjohtoja on useita erilaisia, ja niiden toiminta vaihtelee melko paljon. Eri lennonjohdot ovat vastuussa lennon eri vaiheista. Yleisesti lennonjohdot voidaan jakaa kolmeen osaan: lähilennonjohto, lähestymislennonjohto ja aluelennonjohto.

Lähilennonjohto (TWR, eli Tower) on ehkä lennonjohdon näkyvin osa, sillä he ovat ne jotka istuvat korkeassa tornissa lentoaseman läheisyydessä. Lähilennonjohtajan ("tornin") tehtävä on opastaa lähtevät koneet portilta kiitotielle ja laskeutuneet koneet päinvastoin kiitotieltä portille. Yksi tärkeimmistä "tornin" tehtävistä on myös lentoonlähtölupien ja laskeutumislupien myöntäminen. Yksikään lento ei saa käyttää kiitotietä lentoonlähtöön tai laskeutumiseen ilman lennonjohdon erillistä lupaa. Tornilennonjohtajan tehtävä on näin varmistaa, että kiitotietä käyttää kerrallaan vain yksi lentokone, ja että lähtevien koneiden välille tulee riittävän turvallinen etäisyys. Myös lentoasemaa ympäröivällä lähialueella (CTR, eli Control Zone) matalalla lentävät helikopterit tai pienkoneet kuuluvat tornin vastuulle.

Helsinki-Vantaan lennonjohtotorni (Kuva: lentoposti.fi)

 Rovaniemen vanha ja uusi torni. (Kuva: airteamimages.com)

Lähestymislennonjohto (APP, eli Approach) on se osa, joka huolehtii lentoasemaa lähestyvistä lennoista ja, vaikka approach-nimi viittaakin lähestymiseen, myös kentältä juuri ilmaan lähteneistä lennoista. Lähestymislennonjohtajan vastuualue on lentoaseman ympärillä oleva laajempi ilmatila (nimeltään TMA eli Terminal Maneuvering Area), jonka koko vaihtelee kentän koon mukaan. Esimerkiksi Helsinki-Vantaan TMA ulottuu lännessä lähes Salon kieppeille, idässä Loviisaan, pohjoisessa Riihimäkeen ja etelässä puoleenväliin Suomenlahtea. Pienemmillä kentillä nämä rajat ovat reilusti pienemmät.

APP-lennonjohtajalla on yleisimmin käytössään tutkaruutu, jonka avulla hän ohjaa saapuvat koneet kiitotien linjalle, jotta nämä voivat laskeutua. Jos ja kun lähestyviä koneita on useita, hän myös järjestää saapujat jonoon turvallisille etäisyyksille toisistaan. Lähtevät lennot taas opastetaan oikealle reitille ja valvotaan, etteivät ne ole ns. "konfliktissa" saapuvien lentojen kanssa. Mikäli näin on, lennonjohtajat käskevät lentäjille suuntia, korkeuksia, nopeuksia yms. tai antavat rajoituksia, jotta kaikkien lentojen välillä säilytetään ns. "porrastus". Porrastus tarkoittaa tässä tapauksessa riittävää etäisyyttä joko sivuttais- tai pystysuunnassa, ja yleisimmät porrastusminimit ovat 300m (1000 jalkaa) pystysuunnassa tai 5,5km (3 merimailia) sivuttaissuunnassa. Kun istut lentokoneessa matkustajana, voit siis luottaa siihen, että lähimmät muut lentokoneet lentävät aina vähintään tämän etäisyyden päässä sinusta!

Ilmailukartta, josta näkyy Helsinki-Vantaan TMA:n rajat (Kuva: www.ais.fi)


Aluelennonjohto (ACC, eli Area Control Centre) valvoo matkalentovaiheessa olevia lentokoneita, ja sen vastuualue on kaikista laajin. Esimerkiksi Suomen aluelennonjohdon vastuualue on koko Suomi ja iso osa läheisistä merialueista. ACC:n valtava ilmatila on yleensä jaettu pienempiin osiin, eli "sektoreihin", ja eri sektoreissa lentäviä lentoja johtaa aina eri lennonjohtaja. Jokaiselle sektorille on määritetty oma radiotaajuus, jolla kaikki samassa ilmatilassa lentävät lentäjät ovat kuulolla, jolloin kaikki myös kuulevat lennonjohtajan ohjeet. Kun lento on poistumassa tietystä ilmatilasta, lennonjohtaja käskee tämän ottaa yhteyttä seuraavaan lennonjohtoon, ja kertoo asianmukaisen taajuuden. Aluelennonjohdon tehtävä on yksinkertaistettuna melko samanlainen kuin APP:n, mutta laajemmassa mittakaavassa, eli huolehtia, että lennot pysyvät reiteillään riittävillä etäisyyksillä toisistaan.

Aluelennonjohdon työpiste (Kuva: Eurocontrol)

Minut koulutettiin peruskurssilla sekä lähi- että lähestymislennonjohtoon, ja näihin tehtäviin pyrin ensisijaisesti myös Hollannissa. Periaatteessa työnantajani voi määrätä minut minne vain, joten nähtäväksi jää miten käy. Huomenna saatan olla jo asiasta jonkin verran viisaampi.

Tässä hieman alustusta lennonjohtamisen saloihin. Oli varmasti melkoista hepreaa isolle osalle teistä, joten tässä vielä hieman yksinkertaistettu selitys:




Tot ziens!

- M

4 kommenttia:

  1. Air Traffic Controlling for dummies... Melko hyvinhän tässä pääsee sisälle lennonjohdon maailmaan! Ja tekstin lopussa oleva kuvakavalkaadi selventää sitten loput.
    Seuraavaa osaa odotellessa...

    VastaaPoista
  2. Ihan hyvin selvensi mullekin! En tiennytkään että lennonjohtaja "valvoo" lentoa koko lennon ajan. Luulin että vain lähtiessä ja laskeutuessa :) - Mea

    VastaaPoista
  3. Mikolle vinkkejä töihin:
    Lentokapteeni ja lennonjohtaja olivat hyviä kavereita ja heillä oli tapana vitsailla keskenään. Eräänä päivänä lentokapteeni oli juuri laskeutumassa kiitoradalle kun hän sammutti koneensa laskeutumisvalot ja arvuutteli lennonjohtajalta, että "Arvaa kuka"?,No siihen lennonjohtaja keksi sammutaa kiitoradan valot, ja kysyi "Arvaa missä"...

    VastaaPoista