Tänään oli viimeinen VLA/OPL-vuoroni tornissa, ja huomenna alkaa kauan odotettu tutka- eli APP-kurssi. Harjoittelut mukaan luettuna olen nyt työskennellyt Schipholin tornissa noin kymmenen kuukautta, johon on sisältynyt monenmoisia erikoisia päiviä ja liikennetilanteita. Mennyt kesä oli jälleen Schipholin historian vilkkain, ja liikennemäärien ennätykset laitettiin heittämällä uuteen uskoon. Keskimäärin liikenne nousi useita prosentteja viime vuodesta, ja uusi päiväkohtainen operaatioennätys on nyt 1597, joka saavutettiin peräti kahtena eri päivänä. 1600 operaation rajaa ei siis vielä ihan rikottu, vaikka lähellä käytiin, mutta jääpähän ensi vuodeksi taas tavoitetta! Mitä todennäköisimmin oltiin kuitenkin näilläkin lukemilla jälleen Euroopan vilkkain lentoasema, vaikka virallinen vahvistus tästä tulee vasta myöhemmin, jahka exceltaulukot on ensin käyty suurennuslasin kanssa läpi.
Nyt on kuitenkin aika jättää oikea elämä taakse joksikin aikaa ja siirtyä jälleen simulaattorin ihmeelliseen virtuaaliseen maailmaan. Aloitan nimittäin alkavalla viikolla kolmen hollantilaisen kollegani kanssa APART-kurssin (Approach and Arrival Training) eli tuttavallisemmin 'tutkakurssin', jossa siis kouluttaudutaan Schipholin lähestymislennonjohtoon. Toisin kuin tähän asti VLA/OPL-tehtävissäni, tulen siis johtamaan ilmassa lentävää liikennettä Schipholin ympäristössä. Koulutus on pitkä ja kuulemma erittäin vaativa (kuulostaapa tutulta...). Simulaattorissa harjoitellaan ensin reilut 5kk helmikuun puoleenväliin saakka, jonka jälkeen seuraa noin puolen vuoden työharjoittelu.
Työpaikka vaihtuu jälleen täältä....
...tänne. LVNL:n päärakennukseen Schiphol Oostiin.
Schiphol APP
Tutkaruudun näkymä, joka tulee varmasti kovin tutuksi.
Uuteen koulutusvaiheeseen liittyy tietenkin tuttuun tapaan hurja määrä teoriaa, ja viime viikot ovatkin menneet 377-sivuista oppikirjaa ja OPS-manuaalia lukiessa sekä vakiolähtöreittejä ja lentoproseduureja ulkoa opiskellessa. Iso osa vapaa-ajasta menee edelleenkin opiskeluun, minkä vuoksi tämäkin teksti jää tällä kertaa melko lyhyeksi. Palaan asiaan jahka kurssi on alkanut ja osaan kertoa enemmän mitä tuleman pitää.
Fiilikset ovat tällä hetkellä kaksijakoiset. Toisaalta on jännittävää ja kivaa jatkaa urallani eteenpäin kohti tutkalennonjohtoa, joka on todella mielenkiintoista puuhaa. Toisaalta on kuitenkin myös jokseenkin harmillista tajuta, että juuri kun OPL-hommat sujuvat hyvällä rutiinilla ja töissä on ollut päivästä toiseen hyvä meininki päällä, on jälleen aloitettava uuteen tehtävään liittyvä pitkä oppimisprosessi lähtöruudusta. Tämä oli kuitenkin odotettavissa, sillä tarkoitus ei koskaan ollutkaan pysyä pitkään VLA/OPL:ssä. Näin se vain menee.
Tuleva vuosi tulee takuulla olemaan vaativa. Moni tällä hetkellä tornissa joko VLA/OPL- tai Ground-virassa työskentelevä lennonjohtaja on aiemmin aloittanut APART-kurssin mutta joutunut jättämään leikin kesken, joten vaatimustaso on todistetusti kova, eikä kurssin läpäisyä pidetä kenenkään kohdalla itsestäänselvyytenä. Olen kuitenkin jo kauan sitten päättänyt selvittää sen kunnialla, eikä hylsyttäminen ole mielessäni minkäänlainen vaihtoehto. Sen verran pitkälle tässä on jo tultu.
Tot ziens!
- M
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti