Olen
viime kuukausina useasti koputellut puuta, kun en ole koko vuonna ollut
vielä kertaakaan flunssassa. Hyvä niin, mutta kaikki hyvä loppuu
aikanaan, ja lopulta sekin sitten iski. Tämän viikon ajan olenkin sitten
nauttinut pitkästä aikaa kuumeesta, kurkkukivusta sekä räkäisestä ja kipeästä
päästä. Jouduin ottamaan ensimmäistä kertaa
täällä oloni aikana sairaslomaa maanantaina ja tiistaina, kun kuume oli pahimmillaan.
Flunssa harvoin iskee
hyvään aikaan, mutta keskelle huipputärkeää yksikkökoulutuksen
teoriajaksoa en sairastumista olisi todellakaan halunnut. Olisi nyt
mielummin osunut vaikka keskelle tutka- tai aluekurssia, ne kun
olivat tähän verrattuna tärkeydeltään pelkkää höpöhöpöpuuhastelua. Noh, ei voi
mitään, ei auttanut kuin lyödä kourallinen buranaa naamariin ja
tajunnan rajamailla päntätä oppikirjoja saikkupäivinäkin, jotten poissaolojen vuoksi
ihan putoaisi kärryiltä. Keskiviikko oli onneksi muutenkin
vapaapäivä, ja torstaina olin jo takaisin oppitunnilla
ihastuttamassa kurssitovereitani jatkuvalla niistämiselläni.
Tällä viikolla
oppiaiheina ovat olleet mm. Schipholin rullaus- ja kiitoteiden
valaistusjärjestelmät, toimintamenetelmät ajoneuvojen kanssa,
vakiolähtöreitit, tornin eri työpisteiden vastuualueet ja
tehtävät, eri laitejärjestelmien toiminnot sekä
poikkeustilanteet, kuten lento-onnettomuusvaarat ja
lento-onnettomuudet, ja niihin liittyvät toimintamenetelmät.
Lisäksi olemme opiskelleet kentän lähialueen topografiaa, sillä
tornista on osattava tunnistaa kaikki lähistön kylät ja kaupungit,
kanaalit ja joet, korkeat rakennukset, moottoritiet, maamerkit, yms.
Näitä opetellessa on suuri etu käydä oppitunteja itse tornissa,
sillä powerpoint-esityksen ja kartan tuijottamisen lisäksi voimme paikantaa tärkeitä
maamerkkejä yksinkertaisesti ikkunasta ulos katsomalla. Samalla
saamme jo teoriavaiheessa totuteltua tornista avautuvaan näkymään,
jolloin asematasojen, koneiden pysäköintipaikkojen, rullausteiden ja risteysten paikantaminen
alkaa harjaantua selkärankaan jo ennen ensimmäistä harjoitteluvuoroa.
Kartalta tunnistettavat paikat, vesistöt ja tiet. Luonnollisesti osattava kokeessa.
Schipholin kenttä on
valtavan laaja, ja ominaisuuksia ja yksityiskohtia on paljon. Yksi
tehtävistämme tämän kurssin aikana on kaikessa
yksinkertaisuudessaan opetella koko kenttä ulkoa. Tulevana perjantaina on koe,
jossa yhden tunnin aikana on osattava piirtää ja nimetä ulkomuistista kaikki kentän
kiitotiet, rullaustiet, risteykset, asematasot,
terminaalirakennukset, lentokonehallit, sekä risteyksien
pysäytysvalorivistöt eli stop-barit. Alla ensimmäinen yritykseni
alkuviikolta. Onneksi Hollannin lentoturvallisuus ei ole meikäläisen
piirustustaidoista kiinni.
Ihan jokainen yksityiskohta ei mennyt oikein....
Teoriatuntien lisäksi
vierailimme loppuviikosta terminaalirakennuksesta löytyvässä
hälytyskeskuksessa, josta kaikki pelastustyöt koko kenttäalueella koordinoidaan, sekä kaukana pääkiitotien vieressä seisovassa
“länsitornissa” eli TWR-Westissä. TWR-W on rakennettu vanhan
tutka-antennipylvään päälle valvomaan kauimmaista kiitotietä
18R/36L, joka on päätornista (TWR-Center) yli 4,5 km päässä, eli toisin sanoen liikennemääriin nähden liian kaukana turvallisesti valvottavaksi. Toinen syy on myös se, että päätornissa ei
yksinkertaisesti ole tilaa mahduttaa kauimman kiitotien lennonjohtajia työskentelemään,
sillä ruuhka-aikoihin kaikki TWR-C:n yhdeksän työpistettä ovat
käytössä. Länsitorni on miehitetty
normaalisti päivittäin 06:30-22:30, ja siellä työskentelee kaksi
lennonjohtajaa: Ground-West, joka vastaa rullaustiestä V(ictor) ja
Tower-West, joka vastaa kiitotiestä 18R/36L. Yöaikaan tätäkin kiitotietä
valvotaan länsitorniin sijoitetuilla kameroilla päätornista, mutta tuolloin liikennettäkin on
huomattavasti vähemmän.
Tower West
Tornien sijainnit kartalla.
Torni parkkipaikalta.
Parkkipaikka tornista.
Kaukana 4 km päässä häämöttävät päätorni ja terminaalirakennukset.
Vasemmalla Ground West ja oikealla Tower West.
Tornin ehkä tärkeimmät työkalut.
TWR-West jakaa
jokseenkin työntekijöiden mielipiteitä. Joidenkin mielestä vuorot
siellä ovat miellyttäviä rentoutumispäiviä poissa päätornin ja
APP:n hektisyydestä, kun taas jotkut meinaavat kuolla siellä
tylsyyteen. On totta, että länsitornin toimenkuva on muihin
työpisteisiin suhteutettuna todella yksitoikkoista, mutta toisaalta
on mukava huomata, että edes jossakin tässä Sipulin hullunmyllyssä
saa joskus rentoutua ja ihailla maisemia ja laajaa
lentokonekattausta!
SAS Airbus A320 Kööpenhaminaan.
KLM Boeing 747-400 lähdössä jonnekin kauas. Takana KLM Boeing 737-800 Skyteam-väreissä.
Ensi viikolla on tämän
koulutusjakson viimeinen teoriaviikko, jolloin tutustumme mm.
evakuointitoimenpiteisiin, varatornin avaamiseen, huonon näkyvyyden
toimintamenetelmiin, talvioperointiin ja kenttää ympäröivään
ilmatilaan. Lisäksi ohjelmassa on välikokeet tornin tietojärjestelmän käytöstä sekä vakiolähtöreiteistä, ja kirsikkana
kakun päällä kenttäalueen piirtäminen. Ensi viikon jälkeen
siirrymme tornin kokoushuoneesta takaisin kentän itälaidalle LVNL:n
päärakennukseen, jossa vietämme reilut kolme
viikkoa tornisimulaattorissa opetellen soveltamaan teoriaa
käytäntöön. Simujakson ja kirjallisen loppukokeen jälkeen alkaa
sitten ensimmäinen työharjoittelujakso tornissa, jolloin
harjoittelemme oikeassa elämässä työskentelyä
neljässä eri työpisteessä. Niistä lisää myöhemmin. Sain jo
ensimmäisen harjoitteluvuorolistan marraskuulle, ja näillä näkymin
ensimmäinen kerta, jolloin meikäläinen puhuu lentäjille
Schipholin tornissa on 11. marraskuuta.
Sitä ennen on
kuitenkin vielä puristettava teoriajakso ja simut kunnialla läpi,
ja siinä riittää vielä tekemistä. Tähän mennessä on jokaisen
työpäivän jälkeen kulunut kotona vielä 3-5 tuntia manuaalien
lukemiseen ja läksyjen tekoon, ja valitettavasti tahti
todennäköisesti kiristyy vielä loppua kohden. Nyt ollaan kuitenkin
tultu jo niin pitkälle, että pari teoriakirjaa ja räkätauti eivät
meikäläistä päihitä. Läpi mennään ja sillä Schiph...eiku
sipuli!
Tot ziens!
- M
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti